onsdag den 8. januar 2014

Nyt år, nyt forsøg

2014 er 8 dage gammelt og dermed er der 356 dage tilbage til at fokusere på sundhed.
Som for rigtig mange andre er januar lig med lidt mere fokus på slankekur og bedre vaner. Ingen undtagelser her. Jeg VIL det virkelig gerne. Jeg ved at jeg har sagt det før, men nu kaster jeg mig ud i det igen.

Egentlig tænke jeg, at jeg ville følge Christian Bitz' madplan. Problemet er, at nogle af ingredienserne ikke er eksisterende - okay, så tilgængelige- her i Norge og at jeg ved jeg går død i planer så jeg vil fokusere på nogle få ting:
- Spise mindre og bl.a. holde mig til en portion til måltiderne.
- Blive bedre til at mærke min mæthedsfornemmelse
- Bevæge mig mere

Jeg ved ikke hvad jeg vejer pt, og min indre struds vil hellere ikke vide. Easy done - jeg vejede mig ikke inden jeg tog til Norge og jeg har ingen vægt her.
I løbet af min ferie hev jeg flere gange en nederdel (to forskellige frem fra skabet) kun for at konstatere at de sad så stramt at det både var lidet flatterende og en kende ubehageligt. Vel og mærke nederdele, der sad bedre for et par måneder siden. Det taler i virkeligheden sit eget og mere tydelige sprog end vægten.

DERFOR handler mit første mål heller ikke om gram og kilo. Det handler om, at de 2 nederdele (og nogle bukser) skal sidde bedre. Og på sigt blive for store selvfølgelig.

I øvrigt er det en stor fælde i forbindelse med vægt at have en del tøj med elastik i livet og løse bluser. Det skrider lige så langsomt og ikke i den rigtige retning. Note to self.

Som en del af den her mission/projekt (ja, jeg ved godt man skal kalde det livsstilsændring og bla bla og det er det også) har jeg meldt mig ind i Fitnessworld. Lidt fordi jeg fik et kærligt skub i form af en værdikupon, hvor jeg sparede indmeldelsesgebyret. Jeg kom derned en gang inden jeg tog tilbage til Bergen og det var ret ok. Faktisk så fedt at jeg tænkte at det her bliver jeg glad for. Nu er der et stykke vej til at træne regelmæssigt, men det kommer. Derudover glæder jeg mig ret meget til at cykle på arbejde igen, sådan en god tur på 8-10 km. Motion, klaring af hovedet. Win-win.

Gensynet med mit eget køkken bliver også stort og motiverende til at lave ordentlig mad. Trods elendige køkkenforhold har jeg lavet en ordentlig balje råkost i dag så jeg ikke skal nøjes med kedelig og fed sygehusmad. Min krop fortjener nemlig bedre!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar